Geplaatst op
Het is voor een zorginstelling (ongeacht de focus op mens of dier) bijzonder belangrijk om bekwaam over te komen. Dagelijks krijgen dierenartsen te maken met talloze patiënten en diens eigenaren en het is belangrijk dat zij zich vanaf het eerste moment gehoord en begrepen voelen. Dat is immers één van de bouwstenen van goede zorg.
Om deze waarden consistent uit te kunnen stralen, kan men vertrouwen op geschikte CRM-software. De zorg is één, maar het opbouwen van een relatie en het uitstralen van vertrouwen, dat is bijna weer een andere tak van sport. En dus kan men wel een beetje hulp gebruiken.
De 3 belangrijkste functionaliteiten van CRM voor uw praktijk
Ieder CRM-systeem ziet er anders uit, dus het is niet te zeggen dat de ene praktijk kan profiteren van de functies die andere praktijken gebruiken. Dat gezegd hebbende, komen de volgende drie functies wel het meeste voor binnen deze sector.
1 | Patiëntbeheer
Dit onderdeel van het CRM houdt zich bezig met het afhandelen van de meeste administratieve zaken. Denk hierbij aan persoonlijke gegevens, gegevens van het dier of de facturering. Voor gebruikers is het prettig dat bepaalde informatie direct gekoppeld is aan een bijbehorend klantaccount, zodat ze de gegevens te allen tijde kunnen raadplegen.
De mogelijkheid tot automatisering is daarnaast één van de belangrijkste voordelen van het CRM-systeem. Dit elimineert handmatige inspanning, waardoor de administratieve processen efficiënter worden ingericht; iets dat uiteindelijk weer resulteert in meer tevreden klanten.
2 | Afsprakenbeheer
Het overzichtelijk beheren van afspraken is voor een dierenartsenpraktijk van levensbelang. Er kan natuurlijk altijd onverhoopt vertraging optreden, maar een solide planning houdt hier vaak rekening mee. Er moet koste wat kost voorkomen worden dat patiënten en klanten ontevreden zijn over uw service.
In dit digitale tijdperk vertrouwt men voor afsprakenbeheer ook op de CRM-omgeving. Het biedt zicht op de lopende en toekomstige afspraken en het zorgt ervoor dat alle medewerkers toegang hebben tot dezelfde, correcte gegevens. Zo worden dubbele afspraken bijvoorbeeld vermeden. Patiënten kunnen daarnaast ook geautomatiseerde herinneringen ontvangen, zodat ze goed op de hoogte worden gehouden.
3 | Marketing en social media
De moderne zorginstelling is tegenwoordig ook op sociale media te vinden, of onderneemt in ieder geval pogingen om online beter vindbaar te zijn. Een module voor marketing en eventueel social media-management kan hier een belangrijke rol in spelen. Hierdoor krijgt men duidelijk zicht op de online activiteiten: welke berichten slaan aan en welke niet?
Lees ook: ‘Social CRM: CRM en sociale media koppelen’
Een branchespecifieke CRM-oplossing
Ongeacht de modules waar men uiteindelijk voor kiest, het is vooral belangrijk dat dierenartsenpraktijken op zoek gaan naar een oplossing die echt bij hen past. De zoektocht begint dan ook in de spiegel: waarin moet het CRM-systeem ondersteuning gaan bieden?
Steeds meer bedrijven gaan tegenwoordig vervolgens op zoek naar een branchespecifieke softwareoplossing. Deze systemen worden ontwikkeld door leveranciers met kennis van de sector; zij weten dan ook als geen ander waaraan u behoefte heeft. Zo weet u zeker dat u vanaf de eerste dag van het nieuwe softwaresysteem kan gaan profiteren.